Direktlänk till inlägg 22 mars 2019

Underbar köttgryta

Av minarecept - 22 mars 2019 07:20

Ca 1 kg grytbitar (nötkött)
3-4 gula lökar
1 liten vitlöksklyfta
3 kalvbuljongtärningar
Ca 5 dl vatten (ev mer - se beskrivningen)
4 morötter
4-6 msk ljus soja (japansk)
3 dl matlagningsgrädde
Ev. Maizena eller mjöl för att göra såsen tjockare (jag hade inte det)
Ev. lite grovmalen svartpeppar

Gör så här:

Skala gula löken och vitlöken, och skär gula löken i klyftor

Klipp ev. grytbitarna så alla bitar blir ca 2-3 cm kuber

Skala morötterna och skär de i lite tjockare skivor

Stek löken i lite smör, tillsammans med "fin"pressad vitlök ("fin"pressad = Pressa lite i taget och skär av från vitlökspressen)

Koka upp lite vatten och blanda med buljongtärningarna.

Häll i detta i lökblandningen och lägg i köttet.

Häll på lite mer kokande vatten så det precis täcker köttet (allt kött ska kunna kokas i vätska men inte mer)

Rör i sojan och lite svartpeppar.

Lägg i morötterna.

Låt detta "små"koka på låg-medelstark värme tills köttet är mört. Helst 1,5-2 timmar.

När köttet är mört, häll i grädden. Låt småkoka ett par minuter.

Vill du ha en tjockare sås, vispa i lite maizena eller mjöl till önskad tjocklek. Jag gjorde inte detta då jag tycker såsen fick perfekt tjocklek.


Servera med ex bulgur eller ris. Kokt broccoli eller rivna morötter passar också bra till.

Och glöm inte Svart Vinbärsgelé, det är som pricken över i :)


Smaklig måltid!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av minarecept - 8 februari 2020 18:28

Kände för något nytt än bara den "vanliga" tacosen. Och detta måste nog vara bland det godaste jag ätit ? 4-500 gr nötfärs 1 påse taco kryddmix Vatten 1 burk krossade tomater 1 burk nacho cheese dip 1,5 dl gräddfil (vi använde laktosfri) Ca 50...

Av minarecept - 11 december 2012 20:06

Kom på att jag inte hade saffransbullar på min sida, och det går ju inte för sig. Hittade ett nytt recept som jag tänkte testa och baka till lucia      50 gr jäst (för söta degar) 150 gr smör eller margarin 2 påsar saffran (á 0,5 gr) 1,5-2 ...

Av minarecept - 23 september 2012 18:23

Pajdeg 4 dl vetemjöl 2 tsk bakpulver 1/2 tsk salt 50 gr smör 1 1/2 dl mjölk   Fyllning ca 600 gr broccoli ca 140-200 gr ädelost (jag använde Kvibille)   Äggstanning 3 ägg 2 dl creme fraich (vanlig eller lätt) 1/2 - 1 tsk s...

Av minarecept - 12 augusti 2012 16:07

125 gr smör eller margarin 1,5 dl socker 2 tsk vanillinsocker 1 ägg 4 dl potatismjöl   Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader Rör ihop matfett, socker och vanillinsocker. Tillsätt ägget. Arbeta in potatismjölet. Rulla små kulor a...

Av minarecept - 12 augusti 2012 15:53

2 ägg 2 dl socker 1,5 dl vetemjöl 1 dl potatismjöl 2 tsk bakpulver 2 tsk vanillinsocker 1 dl kokande vatten Ströbröd + smör (till formen)   Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Smöra och bröa formen. Vispa ägg och socker poröst...

Ovido - Quiz & Flashcards